Ο Ομφαλός της Κοίλης Γης

To όπιο του σύγχρονου ελληνισμού – συνέχεια IV

 

Ο ετερόχθων Γιώργος Αναγνώστου, καθηγητής στο Οhio State University, έλαβε μέρος στη συζήτηση περί «ελληνικότητας» με το άρθρο του με τίτλο «Χρειάζεται μια νέα μυθοπλασία» και υπέρτιτλο «Το ελληνοαμερικανικό παράδειγμα: η άλλη λύση πέρα από την “Ελληνικότητα”» (Τα Νέα, 10.5.2008). Η συνέχειά του εδώ. Ένα ακόμη, κατά τον φωτόμορφο Κ. Γεωργουσόπουλο, «Αμερικανάκι», από κείνα που… «βυσσοδομούν», παρενέβη να ενοχλήσει τους αυτόχθονες που ζουν τον μύθο τους στην Ελλαδάρα των ονείρων και φαντασιώσεών τους. Και όχι μόνο επιδιώκει να τους ταράξει, όχι μόνο τους αντιμετωπίζει όπως τους αξίζει («Εδώ καράβια χάνονται βαρκούλες αρμενίζουνε» γράφει), αλλά… προκλητικά προβάλλει και την άποψη πως: «Οι Έλληνες της Αμερικής, οι οποίοι προκαλούν συχνά την ειρωνική απόρριψη πολλών Ελλαδιτών διανοουμένων, έχουν ίσως να μας διδάξουν ένα άλλο μοντέλο εθνοτικής ταυτότητας, περισσότερο “πολιτικό” από τη χρεοκοπημένη αισθητική ελληνικότητα». Ναι, έτσι στα μούτρα τους! Αλλά αξίζει να το διαβάσετε ολόκληρο.

Και ένα συναφές κείμενο το οποίο επίσης αξίζει να διαβάσετε: Στο ίδιο φύλλο των Νέων ο λέκτορας της Νεοελληνικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης Δημήτρη Παπανικολάου με τίτλο «Των Ελλήνων οι αρχαιότητες, εθνική υπεραξία», παρουσιάζει το βιβλίο του επίκουρου καθηγητή Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο του Σαουθάμπτον, Γιάννη Χαμηλάκη, Το Έθνος και τα συντρίμμια του: Αρχαιότητα, αρχαιολογία και φαντασιακή οργάνωση του έθνους στην Ελλάδα, το οποίο κυκλοφόρησε πρόσφατα στα αγγλικά από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. Συνέχεια εδώ και εδώ. Είναι προφανές ότι πρόκειται για… conspiracy!

Μόλις τέλειωσα την ανάγνωση αυτών των δύο απολαυστικών κειμένων, είπα Σαββατιάτικα να αποδράσω για λίγες ώρες από το κακόφημο ελληνορθόδοξο χωριό των απογόνων του Καραγκιόζη και της βαρβαρότητάς τους και να ασχοληθώ με το τι γίνεται στον πραγματικό κόσμο. Γι’ αυτό διάβασα μονορούφι το κείμενο περίπου 5.000 λέξεων The Rise of the Rest από το Newsweek (International Edition), το οποίο αποτελεί περίληψη του καινούργιου βιβλίου του Fareed Zakaria The PostAmerican World. Ο συγγραφέας περιγράφει και αναλύει τον νέο καλύτερο κόσμο, τις προοπτικές Κίνας, Ινδίας, Ρωσίας, Ηνωμένων Πολιτειών, Ευρώπης, του συνόλου της παγκόσμιας κοινότητας, και εξηγεί γιατί αυτόν τον κόσμο τον αντιμετωπίζουν με όλη την γκάμα των συναισθημάτων, από ανησυχία έως τρόμο, όχι μόνο κάτι καθυστερημένοι σαν τους ημέτερους Ελληνάρες, αλλά τόσοι άνθρωποι παντού και στην ίδια την Αμερική. Παρά ταύτα ο νέος κόσμος είναι καλύτερος και στην παγκόσμια πρόοδο μετέχουν δισεκατομμύρια άνθρωποι μέχρι πρόσφατα αποκλεισμένοι από αυτήν. Απόλο το κείμενο παραθέτω εδώ μόνο ετούτο το διδακτικό απόσπασμα: «More broadly, this is America’s great—and potentially insurmountable—strength. It remains the most open, flexible society in the world, able to absorb other people, cultures, ideas, goods, and services. The country thrives on the hunger and energy of poor immigrants. Faced with the new technologies of foreign companies, or growing markets overseas, it adapts and adjusts. When you compare this dynamism with the closed and hierarchical nations that were once superpowers, you sense that the United States is different and may not fall into the trap of becoming rich, and fat, and lazy».

Τα προηγούμενα για το «όπιο του ελληνισμού»:

1. Κώστας Γεωργουσόπουλος: Ο Aυτόχθων εναντίον ετεροχθόνων

φωτόμορφος εναντίον «ερεβομανών»

μυροβόλος εναντίον «κοπροκρατών»

2. Κ. Γεωργουσόπουλος: Διάκονος της Ελληνορθοδοξίας

3. Το όπιο του σύγχρονου ελληνισμού

4. Ελληνικότητα: ταυτότητα και ασυνειδησία

Το όπιο του σύγχρονου ελληνισμού (συνέχεια Ι)

5. Το όπιο του σύγχρονου ελληνισμού (συνέχεια ΙΙ)

6. Ορφανοτροφείον «Το Εθνικόν»

Το όπιο του σύγχρονου ελληνισμού (συνέχεια III)

 

 

Advertisements

4 Responses to Ο Ομφαλός της Κοίλης Γης

  1. Ο/Η ελληνομέτρης λέει:

    Ok. Vassilakis! To katalavame oti potheis vathytata tin asteroessa na kymatizei sto optiko soy pedio kai diaforous skourous kai lerous immigrants na nothefsoun to anothefto elliniko DNA mas. Tha tis prostatefsoume ti galazia patrida mas apo toys Vassilakides, file. Mi xtypiesai loipon – pigaine stin presbeia kai bgale visa na metakomiseis sto USA na isixasoume. Kalo taxidi!

  2. Ο/Η περιούσιος λέει:

    Δηλαδή, αν κατάλαβα καλά, όποιος διαφωνεί με τις απόψεις των κ. κ. Αναγνώστου, Λαμπρόπουλου, Λιακου και άλλων ομοϊδεατών(δεν το λέω υποτιμητικά, σέβομαι την άποψή τους), ταυτίζεται απαραίτητα με τον κ. Γεωργουσόπουλο, ως εάν να μην υπήρχαν άλλοι υπερασπιστές της ελληνικότητας, όπως την εννοούν οι γηγενείς, που δεν ταυτίζονται με το ύφος του κ. Γεωργουσόπουλου ; Προφανώς ο κ. Γεωργουσόπουλος προτίμησε, αντί να υπεραμυνθεί των απόψεών του περί ελληνικότητος, να προβεί σε μειωτικούς και εκ του λόγου αυτού απαράδεκτους χαρακτηρισμούς σε βάρος των εξ Ή.Π.Α. ορμωμένων ελλήνων διανοουμένων, με αποτέλεσμα να χλευαστεί για τα στάση του αυτή, και ορθώς χλευάστηκε, αντί να κριθεί για τις καθαυτές απόψεις του για την ελληνικότητα. Αλλά και ο κ. Λιάκος δεν εφείσθη χαρακτηρισμών προς τον κ. Γεωργουσόπουλο. Το να περιορίζεις την κριτική σου στο, δήθεν, μονοπώλιο του κ. Γεωργουσόπουλου στο χώρο των μεταφράσεων του αρχαιοελληνικού δράματος είναι απρέπεια. Όπως, επίσης, είναι απρέπεια ο κ. Λιάκος να θεωρεί ότι το 95% των Ελλήνων είναι ψυχωσικοί, επειδή προφανώς δε συμφωνούν με τις απόψεις του. Αλλά κανείς δε φάνηκε να ενοχλείται από αυτό.
    Θα ήταν χρήσιμο, επίσης, να δούμε ποιοι άλλοι Έλληνες διανοούμενοι αντιμετώπισαν με υπεροψία και χλευασμό τους εξ Αμερικής συμπατριώτες μας. Ως, επίσης, να δούμε με επιχειρήματα, γιατί η αισθητική της ελληνικότητα,ς όπως τη βλέπουμε σε ένα ποίημα του Ελύτη ή του Σεφέρη, είναι ξεπερασμένη. Και όχι απλά να περιοριζόμαστε να χαρακτηρίσουμε τη στάση της κας. Γιανναδάκη, η οποία παίρνει αποστάσεις και από τις δύο πλευρές, ως αμήχανη, ή να χαρακτηρίζουμε τη στάση του κ. Ξυδάκη, ο οποίος, επίσης, αποφεύγει να δεθεί είτε στη μια πλευρά είτε στην αλλη, «βολική». Λίγη ουδετερότητα θα ήταν καλύτερη.

  3. Ο/Η ελληνομέτρης λέει:

    Ok Periousios. Den exei dikio o kathigitis Liakos. Den einai mono to 95% ton Ellinon gia ta sidera. Oloi einai. Eseis gia paradeigma, den mporeite na diabasete ton Seferi xoris na skefteste oti diabazete kati gia ton ellinismo. Oute na plittteis mporeis xoris ellinikos Elytis? San poly megali idea den exoume gia afti ti mikri, geloia xora, kai to periblima tis ethnikis tis ideologias… Den pate kanena taxidi sti Dysi, de diabazete kanena kanoniko biblio na deite pos einai o kosmos? O kanonikos, oxi o ellinikos.

  4. Ο/Η περιούσιος λέει:

    Σας διαβεβαιώ, κ. ελληνομέτρη, ότι μπορώ να διαβάσω άνετα Σεφέρη ή Ελύτη χωρίς να σκέφτομαι την Ελλάδα ή τον ελληνισμό. Δεν παραπέμπουν στην έννοια του ελληνισμού άλλωστε, όλα τα ποιήματά τους. Απλά, θεωρώ ότι υπάρχουν θετικά στοιχεία στη σκέψη τόσο των εγχώριων διανοουμένων σε σχέση με τον ελληνισμό όσο και στη σκέψη των κατοικούντων στην αλλοδαπή (θεωρώ τη λέξη «ετερόχθονες» ρατσιστική και αποφεύγω να τη χρησιμοποιώ). Η μεγάλη ιδέα για τον εαυτό μας δεν δημιουργείται από τον ασπασμό των ιδεών του κ. Γεωργουσόπουλου ή των εγχώριων γενικά διανοουμένων αλλά από την εσφαλμένη αντίληψη της αξίας της ελληνικότητας στη διεθνή ζωή. Και, εν πάσει περιπτώσει, φρονώ ότι ο κ. Λιάκος έχει μεγάλο λάθος, που χαρακτηρίζει την πλειοψηφία των ΕΛλήνων όπως τη χαρακτηρίζει. Σε τι διαφέρει, άραγε, σε θέματα τακτικής, από τον πολέμιο των «μιτσιγκάνων» και «βυσσοδομούντων ορνεοκέφαλων χαγάνων¨. που θάβει ο κ. Γεωργουσόπουλος;

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: